Masih MENCARI...

Kawan-Kawan KIta..

Wednesday, May 18, 2011

Bunga Kangkung SIRI 4season

N3 sekali lagik pasal bunga kangkung. Tapi kali nie dari siri 4season. Uniknya Bk ialag mempunyai pelbagai variasi. Salah satu adalah 4season. Tak tahu pulak kenapa dipanggil 4season. Yang kita tahu.. BK 4season ada terdapat unsur unsur lebih kepada masyarakat cina.

Item yg sinonem dengan 4season ada mangkuk nasi atau mamgkuk bubur. Tureen 4season juga menjadi salah satu item basic wajib yang diburu oleh semua kolektor baru. Tak tahu lah kenapa, mungking kerana Ia agak senang didapati daripada Tureen Bk biasa dan juga harganya yang agak rendah berbanding tureen BK biasa.








Tureen BK 4season.. dalam simpana kita


mangkuk BK 4season berganding dengan tureen bentuk yang sama tetapi saiz yg berbeza.

Selama kita kolek BK... setahu kita cawan bagi siri 4season terdapat 2bentuk. dan kita hanya memiliki salah satu darinya.. yg satu lagi masih belum berjodoh. dan juga kedua-dua bentuk juga adalah jenis cawan bujang (tidak ada piring)

Sinonimnyer 4season dengan mangkuk nasi atau mangkuk bubur. Maybe lah..ceeewah cakap ommputih tuu.. mangkuk ini digunakan oleh masyarakat cina untuk makan besar pada musim perayaan. atau mungiin juga diguna untuk upacara keugamaan. Dan kita percaya.. tulisan abjab cina itu memberi maksud yag baik seperti panjang umur, murah rezeki hehehe.. good feng shui.

4season juga.. cuma sedikit kelainan pada tulisanya.. menarik



ini lah piring sos Bk yg agak unik.. sebenarnya, kolektor lain dah ada berbagai saiz .. tapi kita baru dapat nie ajekk.. apa yg unik.. cuba focus pada bunga...... focusssss...focusssss.... yerr betoiiiii... bunga nyer satu warna sahaja.. hanya ada yg hijau.. yg merah dah tak dekk.. kecil ajek piring sos ni.. 2in diameter.. terlalu kiut miut.






kalau yg tadi kiut sebab kecik.. yang ini pulak kiut miut sebab ada budak budak kecil.. heheh.. macam macam bunga bk nie.. lucu pun ada... agaknyer dibuat khas untuk kanak2 dan juga ini lah pinggan makan 4season yag pertama kita tengok dan dapat. 2 keping ajekk.. jadiklah. apa2 pun.. happy hunting.. enjoy collecting.. tak yah gegaduh kita mahu kawan bukan mahu lawan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...